De Paasraces van de DNRT op Zandvoort betekende de start van het seizoen 2023 voor de MaX5Cup. Maar liefst 30 auto’s aan de start waarvan de meeste in de voorgaande weken gecontroleerd waren op de rollenbank. Honderddertig pk aan boord van een Cup MX-5 die nog geen 900 kilo weegt! Fijn sturen dus, over het zonovergoten duinencircuit. Ook voor de maar liefst acht nieuwkomers in de cup, die niet allemaal een gemakkelijk debuut hadden…..

Training

Na de rijdersbijeenkomst waarbij de ‘Class of ‘23’ op de foto ging met De Paashaas konden de MX5-en de baan op voor de training. Logischerwijs even wennen voor een aantal rookies die de laatste twee startrijen zouden bezetten: Edward van de Water, Elogio Trinidad Jeffrey Schotvanger en de Belgische Chloé Gieske. Zuid-Afrikaan Jeffrey Kruger deed het op plek 18 al een stuk beter net als Daan Eijsten. Hij zette de auto, waarin zijn vader Jeroen destijds in de cup racete en die hij deelt met Julian Siemerink, op een 16e startplek. Maar beste Rookie was Mats de Veij op plek 10 met een rondetijd van 2.05.448. Helemaal vooraan classificeerden zich in omgekeerde volgorde Arno Bultman (2.04.917), Raf Lemmens (2.04.896), Yannick Rehorst (2.04.587). Maar de pole-position was voor Tim Martens met een tijd van 2.04.522.

rijders MaX5 cup

Foto: Christian Vermeulen

Race 1

Nadat de rode lichten uit gingen was het hele veld goed weg, op koude banden hadden Tim Martens en Yannick Rehorst al na één ronde 1,8 sec. voorsprong op de om plek 3 vechtende groep bestaande uit Raf Lemmens, Arno Bultman, Alexander Kryuchkov, Wouter Jansen en Niels de Zaaijer. Ook Sam Jongejan behoorde tot dit groepje: de regerend MaX5 kampioen bekende vooraf een slechte training te hebben gereden. Martens en Rehorst werkten goed samen en reden daardoor weg van de gevechten om plek 3.

Problemen waren er voor Chris Schuttert (vlammen onder auto door een losgeraakt boutje) en een aantal rookies. Elogio Trinidad’s racedag eindigde in de pits met een lekke koppakking met later nog andere complicaties. Julian Siemerink wist de 1e race nog net uit te rijden met alleen een 4e versnelling, maar helaas had niemand een reserve versnellingsbak. Chloé Gieske tenslotte, spinde na een inhaalactie (te vroeg op het gas bij het uitkomen van de Tarzanbocht) maar zou wel finishen.

De wedstrijd leek een allereerste overwinning te worden voor Yannick Rehorst nadat hij op het laatste rechte stuk uit de slipstream kwam bij Tim Martens en met 0,035 sec als eerste over de finish kwam. Maar de teleurstelling was groot toen bij de wedstrijdleiding bleek dat het tweetal in ronde 6 nog net hadden ingehaald onder geel. Zij kregen beiden 10 sec. straf en vielen terug naar de 7e en 8e plaats. Ook Sam Jongejan, als derde over de finish, kreeg een straf (5 sec. wegens ‘robuust’ inhalen in het Scheivlak) en viel terug tot plek 5. Dus werden Wouter Jansen 3e, Arno Bultman 2e en behaalde Alexander Kryuchkov een geheel onverwachte eerste overwinning in zijn (Nederlandse) racecarrière!

Uitslag Race 1: 1. Alexander Kryuchkov 2. Arno Bultman 3. Wouter Jansen

Foto: Tijn Bos

Race 2

De wedstrijdleiding was nu wel alert en dat betekende 5 strafseconden elk voor valse starters Arno Bultman, Wouter Jansen, Randy Rekelhof en Teun van Dam. Vooral voor de eerste twee want die lagen (in omgekeerde volgorde) lang op kop. Daarachter waren Kryuchkov, Jongejan, Martens en Lemmens, de Zaaijer, Reehorst en Van Rij verwikkeld in een aantal interessante gevechten. Sam Jongejan kwam steeds beter in zijn ritme. Uiteindelijk lukte het hem bij het ingaan van de 7e ronde buitenom de Tarzanbocht zowel Tim Martens als Wouter Jansen in te halen. Die ronde zag ook het uitvallen van alweer de 4e rookie van het veld: Cloé Gieske vond ‘haar Waterloo’ met een kapotte versnellingsbak.

De laatste 3 ronden liep Jongejan vlot weg en finishte uiteindelijk 3 seconden voor Alexander Kryuchkov. Door de 5 strafseconden voor Arno Bultman, maar ook die voor Tim Martens (wegens contact) klom Raf Lemmens op naar de 3e plaats gevolgd door Yannick Rehorst en een verrassend sterke Dick van Rij. Opvallende stijger in deze race was Sven-Olaf Homann. Na in race 1 te zijn uitgevallen met een loszittend rechtervoorwiel rukte hij in de 2e race op van de laatste plaats naar plek 15!

Uitslag Race 2: 1. Sam Jongejan 2. Alexander Kryuchkov 3. Raf Lemmens

MaX5 Cup racing

Foto: Tijn Bos

Race 3

Geen valse starts dit keer, maar wel een iets ingekorte race vanwege een stevige crash bij de BMW E30 race. Jongejan was goed weg van pole, maar het zou hem de hele race niet lukken om zich los te rijden van Alexander Kryuchkov. Maar ook Lemmens, Martens en Bultman reden scherpe rondetijden en bleven in hun kielzog. De achtervolgende groep met o.a. Jansen, de Zaaijer, Rehorst en Rekelhof was door onderlinge gevechten al na 4 ronden op 5 seconden gereden. Dick van Rij viel uit diezelfde groep weg door 20 sec. straf vanwege rijgedrag en Sven-Olaf Homan kon juist aanhaken en klom van de 15e naar een uiteindelijke 10e plaats. Interessant was ook het gevecht tussen ‘routinier’ Wim Blom en rookie Edward van de Water dat ronde na ronde voortduurde en uiteindelijk in het voordeel van Blom eindigde.

De beslissing in deze derde race viel pas aan het begin van de 8e ronde. Het lukte Kryuchkov om na een slipstream buitenom de Tarzanbocht Jongejan in te halen, om vervolgens slordig de Hugenholtzbocht uit te komen. Daardoor kon Sam Jongejan nog voor het ingaan van het Scheivlak de kop weer overnemen en wist hij de Rus Kryuchkov met 0,4 seconden te kloppen. Dankzij Belg Raf Lemmens op plek drie was er opnieuw een internationaal erepodium. Dat gold trouwens ook voor de Rookies, waar Nederlander Mats de Veij het in de drie races nipt aflegde tegen de Zuid-Afrikaanse debutant Jeffrey Kruger. In eigen land zeer ervaren en hier vanuit een 18e plek in de training uiteindelijk opgeklommen naar plaats 7 in race drie!

Uitslag race 3: 1. Sam Jongejan 2. Alexander Kryuchkov 3. Raf Lemmens

MaX5 Cup podium

Foto: Thomas Bakker

Wil je zelf ook racen in de Mazda MaX5 Cup? Check voor meer informatie www.MaX5Racing.nl of www.Arrive2Drive.nl voor beschikbare auto’s of auto’s die verhuurd worden op basis van Arrive&Drive.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Accepteer de voorwaarden om door te gaan