Het klinkt als een studentengrap in de trant van ‘hoeveel mensen passen er in één mini’tje?’. Maar bij de Pinksterraces van de DNRT leek het wel een sport om zo veel mogelijk snelle MX5-jes tegelijk over het rechte stuk van Zandvoort te laten denderen. Niet alleen bij de start, maar zelfs tot aan de allerlaatste ronde. Het MaX5 veld zette een nieuwe standaard op het gebied van close-racing. 

Training

Met een superkrap ochtendprogramma was het vooral zaak om in de training géén schade op te doen en dat lukte het veld van 30 MX5-jes uitstekend. Alleen vertoonde de net ingebouwde motor van rookie Floris Koster nog wat kuren die niet ter plekke op te lossen waren, dus kon hij de race niet starten. Ook een ander rookie, Maxim van den Doel zou de eerste race niet starten vanwege schoolexamens: zijn plek werd ingenomen door routinier Youri Verswijveren: Snelsten in de training waren Marcel Dekker, Frenk Vollebregt en Arno Bultman.

MaX5 racing

foto: Tijn Bos Photography

Race 1

Iedereen goed weg bij de start, waarna er al meteen een kopgroep ontstond waaruit niemand echt kon ontsnappen. Aanvankelijk leidde Frenk Vollebregt, maar door tactisch spel van Marcel Dekker kon diens teamgenoot Leon van Verseveld, als zesde gestart, bij het ingaan van ronde zes de leiding overnemen. In de kopgroep verder Arno Bultman, Bente Boer, Mats de Veij, Chris Schuttert, Yannick Rehorst, Youri Verswijveren en Mark Koebolt, die tussentijds wat plaatsen verloor met een foutje bij het uitkomen van de Kumho bocht. Ook Julian Siemerink zat er voorin goed bij, maar moest na vijf ronden de pits in met een kapotte versnellingsbak. Verder viel Michiel Kolders uit toen hij tegen de gespinde bolide van Marcel van Aalten aanreed.

Voorin lukte het Van Verseveld en Dekker het karwei ‘af te maken’ met direct daarachter Vollebregt, Bultman (net te laat uit de slipstream) en Boer. Wouter Jansen, die voor de race werd opgehouden door een kledingcontrole en startte vanuit de pitstraat, wist uiteindelijk als 12e te finishen. Rookie Roy Goossens die net zijn licentie had gehaald en zijn allereerste race reed, klom op van plek 26 naar 18.

Uitslag Race 1: 1. Leon van Verseveld 2. Marcel Dekker 3. Frenk Vollebregt

 

MaX5 racing

foto: Tijn Bos Photography

Race 2

Mark Koebolt had een goede start vanaf plek 5, maar de beste openingsronde was er voor Wouter Jansen die van plek 12 naar 7 reed. In grote lijnen zagen we eenzelfde beeld als in race 1, namelijk een kopgroep van circa 10 auto’s die elkaar geen duimbreed toegaven. Leon van Verseveld die in het begin van de race aan kop lag zou veel plaatsen verliezen toen hij in gevecht met Bente Boer in ronde 9 naast de baan belandde, maar ondanks schade nog als 13e wist te finishen. Boer viel een ronde later zelf terug van plek 3 naar plek 11 door een tikje van Mark Koebolt. Wouter Jansen, die ook kort de koppositie in handen had, kende even een ontstekingsprobleempje waardoor zijn auto plotseling inhield en Marcel Dekker hem per ongeluk aantikte. Dekker gaf de gewonnen positie overigens meteen vrijwillig terug.

In de eindfase van de wedstrijd lukte het Frenk Vollebregt om heel even 1 seconde weg te rijden van de concurrentie, maar in de laatste ronde zou de slipstream de kop weer bij elkaar brengen. Dekker komt aan de meet 1/10 sec tekort op Vollebregt en Bultman red het net niet t.o.v. Jansen. ‘Best of the Rest’ is rookie Maxim van den Doel die direct vanuit zijn examen Nederlands op de pre-grid is ingestapt en tijdens de race van 10 naar plek 5 is gereden!

Uitslag Race 2: 1. Frenk Vollebregt 2. Marcel Dekker 3. Wouter Jansen

MaX5 racing

Foto: DNRT

Race 3

Dat je reactievermogen afneemt naarmate je ouder wordt is algemeen bekend, maar het  was dus extra frappant dat de enige twee deelnemers in het Seniorklassement, Wim Blom en Marcel van Aalten, er als eerste vandoor schoten. Iets té snel volgens de wedstrijdleiding dus kregen ze 5 seconden straf. Ook pech, maar dan mechanisch was er voor twee rookies die tot dan goed meekwamen. Jordi Quinten viel na twee rondes uit en Edo Bruijn strandde al in de opwarmronde.

Na de start van deze extra lange (40 min.) race raakte Marcel Dekker aan kop eerst in gevecht met Wouter Jansen en daarna vooral met Arno Bultman en Bente Boer. Frenk Vollebregt moest na vijf ronden voor het eerst de pits opzoeken met een brandstofprobleem en zou na de negende ronde definitief uitvallen. Het veld zou twee keer geneutraliseerd worden onder Code 60 na uitstapjes in de grintbak van bocht 10 door Koen Goos in ronde zes en door Jeroen vd Oever in ronde tien.

Na de hervatting ging Marcel Dekker opnieuw het gevecht aan met de kop van het veld waar nu ook Mark Koebolt en Mats de Veij bij aansloten en de van plek 13(!) gekomen Leon van Verseveld. Ook Joeri Verswijveren zat erbij, maar die zou na contact met de snelle rookie Jasper Slop een flink stuk terugvallen. Maar niet alleen voorin was het spannend, ook de strijd op het middenveld en daarachter leverde veel interessante duels op.

In de eindfase was het opnieuw een tactisch spel op hoge snelheid voor de beste posities richting finish en wat was het een gaaf gezicht! Twaalf auto’s gingen als aan een touwtje de laatste ronde in achter leider Dekker en degene die ruim twee minuten later al slipstreamend als eerste over de finish kwam was zijn maatje Leon van Verseveld. Tenslotte nog het antwoord op de quizvraag ‘hoeveel MX5-jes passen er in één slipstream van minder dan drie seconden?’ Antwoord 12!!

Uitslag race 3: 1. Leon van Verseveld 2. Mark Koebolt 3. Arno Bultman

MaX5 racing

foto: Tijn Bos Photography

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Accepteer de voorwaarden om door te gaan