Voor de derde keer in drie maanden werden er drie races gereden voor de altijd spectaculaire MX-5 Cup bij de DNRT op Circuit Zandvoort. Er waren zware regenbuien voorspeld, maar die kwamen pas aan het eind van de laatste race. Dus was het weer genieten van close-racing en toch amper schades: 27 auto’s aan de start, 27 auto’s aan de finish!
Training
Dit keer een redelijk ononderbroken training met verrassend als vierde snelste rookie Julian Siemerink. Nog net iets sneller waren Raf Lemmens als derde en Arno Bultman als tweede. Allersnelste was routinier Frenk Vollebregt met een tijd van 2.05.216. Alleen had hij die tijd niet neergezet met zijn eigen auto, maar met die van vader Leo en diens teamgenoot Dave van Maanen. Laatstgenoemde moest dus de eerste race starten vanaf pole-position.
Race 1
Van Maanen zat flink buiten zijn ‘comfortzone’ en dat was na de start ook goed te merken: met een desastreuze eerste ronde verloor hij maar liefst zes plekken, alvorens hij zijn ritme weer te pakken had. Arno Bultman en Raf Lemmens profiteerden het meest en liepen direct 2 seconden uit op achtervolgers Tim Martens, Alexander Kryuchkov en Sven-Olav Homann die met een risicovolle actie buitenom de Hugenholtzbocht van Maanen voorbijgestoken was. Ook Dick van Rij profiteerde en reed van startplek 9 naar plek 6 aan het eind van de eerste ronde. Frenk Vollebregt (gestart van plek 12) kwam aanvankelijk maar moeilijk weg uit het middenveld en zou uiteindelijk terecht komen op een voor hem matige 6e plaats. Julian Siemerink verloor een paar plaatsen in de openingsronde, maar dat werden er flink wat meer door overstuur en een schuiver in de Kumhobocht in ronde 3.
Vooraan werkten Arno Bultman (iets sneller in de bochten) en Raf Lemmens (sneller op het rechte stuk) goed samen en behielden hun voorsprong. Daarachter was het Alexander Kryuchkov die bij het ingaan van de 5e ronde te laat remde voor de Tarzanbocht en vol blokkerend langs Tim Martens en Sven-Olav Homan schoof, maar die plekken ook meteen weer kwijtraakte. In diezelfde ronde spinde Rookie Jeffrey Schotvanger op hoge snelheid in het Scheivlak. Rik de Zaaijer probeerde er nog langs te sturen, maar de twee raakten elkaar en vielen voortijdig uit. Een ronde later ondervond Thim Koemans wat overstuur in de Gerlachbocht, maar tikte bij het terugkomen Chris Schuttert aan die daardoor met de neus tegen de vangrail spinde en achterstevoren stil kwam te staan voor het ingaan van de Hugenholtzbocht. Neutralisatie onder Code 60 maar toen bleek dat het langer ging duren om de oranje MX-5 daar weg te krijgen werd de wedstrijd gestopt onder Code Rood. De uitslag werd bepaald door de volgorde van doorkomst één ronde voor het incident, dus:
Uitslag Race 1: 1 Arno Bultman 2 Raf Lemmens 3. Tim Martens
Close racing – Foto: Thomas Bakker
Race 2
Na een extra opwarmronde was het hele veld goed weg bij de start, met Dick van Rij iets té goed (5 seconden straf vanwege jumpstart). Na 1 ronde kwam het veld door in de startvolgorde nl. Bultman, Lemmens, Martens en Homann. Een overambitieuze actie van Yannick Rehorst tussendoor bij Randy Rekelhof en Teun van Dam bij het uitkomen van Bocht 10 in gevecht om de tiende plek zorgde ervoor dat Van Dam spinde en in eerste instantie 8 plekken verloor. Rehorst klom op naar een 5e plek aan de finish, maar viel door zijn 20 sec. straf terug naar plek 13 (precies achter Van Dam). Opvallende stijgers in het veld waren Julian Siemerink die -na een mindere eerste race- 9 plaatsen winst boekte en 11e werd en Thim Koemans die -na zijn straf in race 1- opklom van de laatste naar de 16e plek. Ook Randy Rekelhof had een goede race die hem van plek 10 naar plek 5 bracht. Een dergelijke opmars was er ook voor Frenk Vollebregt. Vanaf startplek 6 wist hij zich langzaam naar voren te werken en bij het ingaan van de tiende ronde passeerde hij uiteindelijk leider Arno Bultman binnendoor richting Tarzanbocht. De definitieve beslissing viel aan het einde van die ronde toen Bultman tevergeefs probeerde buitenom in de Kumhobocht Vollebregt nog te passeren. Daarvan profiteerden Tim Martens die 3e finishte en Raf Lemmens die 2e werd achter winnaar Vollebregt. Snelste ronde was met 2.04.819 voor Sven-Olav Homann.
Uitslag Race 2: 1. Frenk Vollebregt 2. Raf Lemmens 3. Tim Martens
Strijd bij de rookies om de eerste plaats – Foto: Paul Sluiters
Race 3
Opnieuw iedereen goed weg bij de start, zoals gebruikelijk in finishvolgorde van de voorgaande race. Beste start had Randy Rekelhof van plek 5, maar door een kort uitstapje in de grintbak in ronde 4 zou hij uiteindelijk als zevende finishen. Achter hem wist Leo Vollebregt op plek 7 -waar zijn teamgenoot Dave van Maanen eerder gefinisht was- dat het onmogelijk zou zijn die plaats te verdedigen. In gevecht om plek 16 werd hij bij het uitkomen van de Tarzanbocht aangetikt door Jeroen van den Oever, maar na een stevige schuiver konden ze toch als respectievelijk 23e en 22e finishen. Het zorgde overigens voor de 2e code 60 van de dag, met aan het einde daarvan nog 2 ½ ronde te racen. Het lukte Frenk Vollebregt om aan kop 1,2 seconden weg te rijden bij het ingaan van de laatste ronde. Op dat moment sloeg Arno Bultman toe door voor het ingaan van Tarzanbocht rechts langs zowel Tim Martens als Raf Lemmens te steken, met daarachter Alexander Kryutchkov op plek 5. Intussen was het net gaan regenen en dat bracht leider Vollebregt toch nog in de problemen. Hij miste zijn rempunt bij het ingaan van de Hans Ernstbocht en koos voor een rit door de grintbak die hem 20 sec. tijdstraf en heel veel plaatsen kostte. Tim Martens gokte nog op een regenlijn (buitenom) in de laatste Kumhobocht maar daarvoor was het niet nat genoeg, dus finishte hij voor Raf Lemmens (3e) maar achter winnaar Arno Bultman die ook nog werd uitgeroepen tot Driver of the Day.
Uitslag Race3: 1. Arno Bultman 2. Tim Martens 3. Raf Lemmens
De top 10 in 1 beeld – Foto: Thomas Bakker
Dagklassementen
Overall: 1. Arno Bultman 2. Raf Lemmens 3. Tim Martens
Rookies: 1. Daan Eijsten 2. Julian Siemerink 3. Mats de Veij
Senioren: 1. Dick van Rij 2. Teun van Dam 3. Wim Blom
Teamklassement: 1. Van der Heijden Autosport (nr. 14) 2. Racing Team Zandvoort (nr. 24) 3. Racing Team Zandvoort (nr. 84)